|
Hey meiden,
Okay, we hebben dus een presentatiedag volgende week en dat zit me zo dwars dat ik al weken geen fatsoenlijke en rustige slaap te pakken kan krijgen. Ik krijg last van zogenaamde 'stressmigraines', uitslag in ellebogen en schouders, ik krijg het heet zelfs in koude ruimtes en 's nachts lig ik wakker van allerlei nare gedachten dat ik die propedeuse (orientatiejaar) niet kan halen.
Het docententeam bij me op de academie heeft dikwijls gezegd dat ik me geen zorgen hoef te maken, dat ik sneller tevreden zou moeten zijn en dat niet altijd alles perfect kan verlopen. Hun punt is duidelijk en logisch, maar ik kan dat niet. Door één verkeerde lijn in een tekening kan ik door het lint gaan, een impressie-schets maak ik soms 8x opnieuw om ook die perfect te krijgen. Ik weet niet hoeveel schilderijen ik al op straat heb gegooid of hoe vaak ik mijn uitleg en verhaal overnieuw heb getypet. En nog steeds; ik kan misschien voor 10 minuten tevreden zijn. Daarna vindt ik het al weer waardeloos. En nee, dat je klasgenoten duidelijk verder zijn en zelfs aankomen met animatiefilmpjes, dat helpt je zeker niet van de stress af.
Het probleem is dat ik deze academie zo graag wil. Ik wil de docenten laten zien wat ik kan, maar qua vaardigheden loop ik achter en dit irriteert me. Dit heeft te maken met een hele voororientatie en proces die een mens kan maken voordat ie op een kunstacademie terecht komt. Voor mij is dat illustreren en naaien geweest en ik voel me dan ook oliedom als mijn klasgenoten plastiek weten te gieten of whatsoever, terwijl ik er dan net achterkom dat je plastiek nooit in een magnetron voor 10 minuten moet zetten. Door deze achterstand ben ik zo, maar ook zo bang, dat ik die propedeuse niet kan halen. Ik heb deze ergernis al aan een docent uit het docententeam verteld. Omdat ik later wil art-directing bij films en theater, het liefst nog de kostuumdesign kant wil opgaan, was ik als de dood dat mijn docent voor 'materialenleer' me ervan zou weerhouden, aangezien dat vak niet lekker bij me liep en ik nooit met superdingen aan kwam zetten. Ik heb met deze docente er nog over gepraat en die heeft gezegd dat ik in periode drie materialenleer opnieuw kan kiezen, om de vaardigheden bij te spijkeren. Klinkt geruststellend, maar ik voel me best een oetlul dat ik het niet meteen kon halen.
Nog iets ironisch: steeds als ik kom aanzetten met lelijk werk, schijnt dat de docenten tevreden te stellen, m'n klasgenoten zeggen; "Wow, wat een goede schets" en 1 docent heeft zich erdoor laten 'inspireren.' Ik snap alleen de logica niet. Ik vind het verschrikkelijk wat ik maak, en meestal als ik er niet achter sta durf/wil ik het ook niet laten zien. Pas als puntje bij paaltje komt, heb ik geen keus en dan kom ik door dat werk er nog met een voldoende van af. Ik snap het gewoon niet. Waarom zou ik een voldoende verdienen voor iets wat niet is uitgewerkt tot in de puntjes/ af is geraffeld of qua uitbeelding niet sterk in elkaar zit? Over het werk waar ik wel uren, dagen, weken aan heb gewerkt en wel tevreden over ben, wordt dat niet gauw gezegd. Momenteel heb ik echt het gevoel dat mijn werk alleen goed is omdat het "toevallig" is. En volgens de theorielessen moeten beelden doordacht zijn en geen "toevallen". Ik zie die dingen niet zoals de anderen ze zien, en ik voel me daarom verloren. Ik weet niet waar mijn werk heen moet, want ik krijg ze niet naar zin. Met als gevolgd dat ik s'nachts weer een nachtmerrie heb dat ik van de academie af moet.
En de stress is in mijn gedrag te merken. Ik heb flinke wallen onder mijn ogen, ben erg afgevallen, ik reageer sloom op mijn studiegenoten en ik geef ook steeds slechtere adviezen op girlzforum bijv. Sinds ik een meningsverschil heb gehad met mijn beste vriendin, wil ik haar ook niets meer vertellen en ik voel me daarom nergens op m'n gemak om mijn verhalen echt kwijt te kunnen. Ik heb nog 3 andere mensen waar ik soms mijn frustraties wel vertel, maar dat wordt gauw omgezet in herkenbaarheid en ik voel me dan nog niet opgelucht. Of nou ja, ik kan me niet opgelucht voelen, want zodra ik thuiskom dan herinner ik me weer dat opgestapelde werk wat nog gedaan moet worden. En goed. Ik klaag niet over het werk en zeg tegen mijn vrienden op school dat het alleen mijn eigen schuld is als het niet goed gaat. Er zijn leerlingen hier die lopen te zeiken over de nachten die ze doorwerken, maar ik doe dat niet. Ze kunnen al zien dat ik niet heb geslapen, dus waarom zou ik het beamen? Het enige waar ik over klaag is de moeilijkheidsgraad van de opdrachten, waarvan ik weet dat anderen die ook lastig vinden.
Yoh, lang verhaal. Ik verwacht ook weinig commentaar omdat er weinig zin in zullen hebben om het te lezen/begrijpen. Maar toch als je de laatste zin wil lezen:
heb je opmerkingen, adviezen of herken je jezelf in het verhaal waarmee je de goeie lieve girlish mee kan helpen?
|