Waarschijnlijk wonen de kinderen waar je nu mee in de klas zit best wel in de buurt. En daarbij, in de onderbouw van de middelbare heb je nooit zo heel veel huiswerk (als ik het vergelijk met het voorlaatste jaar is het net niks) en binnen een maand ben je er dan ook aan gewend dat je 75% van wat je opkrijgt gewoon op school kan doen. Waar ik het meest aan moest wennen waren al die verschillende docenten (leraren), voor ieder vak een andere clown.
Maar houdt je niet teveel vast aan de basisschool, het leven gaat door meis

. Tuurlijk kun je af en toe afspreken, maar niet 'iedere vrijdagmiddag om 4 uur afspreken' ofzo. Toen ik in groep 8 zat en de laatste maanden naderden heb ik mijn hele vriendenboekje vol laten schrijven door m'n hele klas (deed bijna de hele klas, ook de jongens) en een paar meesters en juffen. En vergeet hyves niet, dat heeft haast iedereen (al heb ik pas 3 jaar terug het grootste deel van vroeger toe weten te voegen).
Wat leuk dat je met je hartsvriendin naar dezelfde school gaat, kun je leuk in de pauzes kletsen

. Geloof mij nou maar, in de les krijg je weinig tijd voor gezellig doen. van de 45 minuten les ben ik 10 minuten bezig met in en uit pakken (en dat soort zooi), 25 minuten aan het schrijven en de rest van de tijd is het huiswerk maken (zo ziet een gemiddelde les er bij mij uit).
En je zit nooit in je eentje in een klas, je hebt nog zeker 20 andere kinderen die bij je komen en er zullen vast wel minimaal 5 tussen zitten waar je het goed mee kunt vinden en 2 daarvan wordt je na een tijdje vrienden mee. Probeer aan het idee te wennen dat je niet je hele leven met de mensen waarmee je op de basisschool speelde/omging zult blijven omgaan. Ik ben nu inmiddels 5½ jaar van de basisschool af en zie nog maar 1 meisje van toen (dat was toen mijn beste vriendin) en daar praat ik af en toe nog eens mee van 'hoe ging natuurkunde bij jou?'. Je gaat naar een andere levensfase, daar horen ook nieuwe vrienden bij

. Ik zit nu in mijn eindexamenjaar en zit nu al eigenlijk te merken dat de vriendinnen die ik nu heb niet meer dezelfde interesses hebben als ik en ben dus blij dat ik volgend jaar naar het HBO ga.