Sweet_Iris heeft eigenlijk al verteld wat ik dacht, maar ik wou zelf ook nog reageren op het topic.
Zo te horen hebben ze nogal moeite dat hun meisje de 'grote' wereld ingaat. Vooral, omdat hun meisje eigenlijk helemaal nog niet zo groot is. 15 is nog een kwetsbare leeftijd. Je bent in principe nog een jonge tiener en ik denk dat je ouders bang zijn dat je iets overkomt. Of; ze zijn bang dat hoe meer ze jou zin door laten gaan, hoe meer jij je eigen weg zal gaan. En als ze daarvoor altijd al jou in de watten hebben gelegd, dan kan het moeilijk voor ze zijn om die controle te verliezen. Sommige ouders kunnen daar makkelijk mee omgaan. Die van jou niet. En ik denk ook dat jouw moeder die woorden niet meent, maar er op doelt om jou bang te maken: zodat je wel gaat luisteren. Je moeder heeft net zo geen zin in drama (of opstandigheid ofzo) dan jou (en ik denk eerlijk gezegd dat je moeder je opstandig vind, omdat je inderdaad een brutale mond teruggeeft), dus probeert ze nog de controle over jou te winnen. Helaas ja; haar felle reactie daarop werkt niet. En daar raakt ze gefrustreerd van.
Denk erover na. 15 is hartstikke jong. Ik mocht alleen naar een concert/andere stad als mijn ouders daar mee eens waren en dat ze waren betrokken bij het regelen. Ik moest ook niet proberen om het heft in eigen handen te nemen, vonden zij. Want ze waren echt bezorgd dat ik door mijn leeftijd en naiviteit (en ja, dat heb je sowieso bij 15-jaar) iets zou overkomen en ze vertrouwden het niet dat een meisje van amper 15 dat soort dingen zelf kon regelen.
Mijn moeder was er ook op tegen dat ik radicale uiterlijksveranderingen nam. Oorbellen mochten, meer niet. Ik moest al vooral niet komen aanzetten met een tongpiercing. Uiteindelijk heb ik op mijn zestiende in een rebelse bui mijn haren geverfd, maar boontje kwam om zijn loontje en ik leerde de les welke mijn moeder zo vaak van tenvoren had gepreekt. Bovendien, over piercings moet je nadenken. Zo'n tongpiercing roept alleen maar reacties op en je wordt ermee gelabeld. Tenzij je dat leuk vind, natuurlijk.
Maar ja, dat je vader losse handjes heeft kan misschien wel wat zorgelijk zijn.Er wordt zelfs tegenwoordig moeilijk gedaan om een billenkoek, maar geweld gebruiken is never nooit niet toegestaan. Stel je voor dat het echt uit de hand vliegt? Wat dan?
Wat doet die Linda eigenlijk? Misschien is het geen probleem om een nacht bij Linda te slapen ofzo. Nou ja, slapen. Waarom? Uh, praten is voldoende. Misschien dat - met Linda erbij (door jouw verhaal denk ik dat zij gaat over pleeggezinnen ofzo) je met je ouders wel om de tafel kan zitten en praten. Zij is eigenlijk de rusthouder van het gesprek dan. Als zij werkelijk waar een paar adressen weet, dan kan ze in ieder geval kijken of het nodig is

Okay, dat klonk best lullig, maar ze weet misschien waar ook punten zijn waaraan jullie als gezin aan kunnen werken.