XoMeissieoX schreef:
Word je egt al ongesteld op je 11e of 12e?!
Ik ben nu 11!!!
Ik heb er egt nog geen zin in....
(Alsof anderen wel zin hebben om ongesteld te worden:S)
Word je het altijd al op je 11e?
Of kan het ook later??
PLZZZ antwoord snel!
Nooit goed voorgelicht door je moeder zo te horen. Dan zal tante Vitani wel weer even uitleg geven.
Ik ken een meisje die op d'r 10e al menstrueerde. Zelf werd ik het voor het eerst op m'n 11e voor het eerst. Maar de meeste meisjes worden op hun 12e of 13e voor het eerst ongesteld. Het is 'normaal' dat je het tussen je 10e en je 16e voor het eerst word, sterker nog, als je al 16 bent en je bent het nog steeds niet geweest dan word aangeraden om naar de huisarts te gaan.
Ik zelf had juist heel veel zin in de eerste keer en heb het ook werkelijk gevierd. De eerste paar jaar is over het algemeen niet zo heftig, pas zodra je meer bloed verliest dan kan het soms tot buikkrampen leiden, die meestal met een kruik op je buik weg te halen zijn. En als je echt nog niet toe bent aan menstrueren, er zijn ook teddyberen die warmte vast houden. Eigenlijk zijn dat kruikjes voor baby's, maar ik hoorde van een mevrouw op de jaarmarkt die met een soort 9-maanden-beurs kraampje stond dat veel jonge meisjes die beren gebruiken tegen de menstruatiepijn.
Nog even een paar tips:
-Zorg ervoor dat je weet waar het maandverband ligt en hoe je het in moet doen vóór je eerste menstruatie begonnen is.
-Draag geen witte broek als je ongesteld bent (je zult vanzelf wel een keer merken waarom ik deze tip geef

).
-Het handigste is om te beginnen met maandverband. Als je pas menstrueert dan heb je wel meer dingen aan je hoofd dan 'hoe stop ik in hemelsnaam een tampon in?'. (ik heb er 6 jaar menstrueren, met pas op m'n 15e de eerste poging, over gedaan voor ik doorhad hoe zo'n ding bij mij naar binnen moet en dan ook blijft zitten).
-En ookal denk je er nu waarschijnlijk nog lang niet aan: ook voor je eerste keer menstrueren kun je zwanger raken omdat er een paar weken voor die bloeding al een eisprong heeft plaats gevonden. Denk hier dus aan mocht je seks gaat hebben (condoom gebruiken dan dus

).