Ooit aan een cursus sociale weerbaarheid gedacht? Dat lijkt me wel iets voor je. Ik heb het ook ooit gedaan en dat heeft me een stuk sterker in m'n schoenen laten staan en sindsdien maak ik ook makkelijker nieuwe vrienden. Natuurlijk, ik ben nog steeds een verlegen meisje, maar minder makkelijk te pakken dan vroeger, ik geef gewoon een opmerking terug. En gelijkertijd kan ik ook makkelijker positief contact maken waardoor ik met meer klasgenoten vriendschappelijk om kan gaan (op 6 mensen na kan ik het met iedereen in mijn klas van 30 mensen prima vinden).
Op zo'n cursus zitten vooral mensen die gepest zijn, maar ook mensen die gewoon een moeilijke jeugd hebben gehad of zich buitengesloten voelen. In ieder geval mensen die allemaal meer zelfvertrouwen nodig hebben, zoals bij jou duidelijk het grootste probleem is.
Tenminste, als ik geen zelfvertrouwen heb dan raak ik na een tijdje ook een beetje depri, dus ik kan me voorstellen dat dat een hoofdoorzaak kan zijn van je ongelukkige gevoel.
Maar ik vind wel dat niet iedereen hoeft te weten hoe je je voelt als je niet helemaal lekker in je vel zit. Als ik me kut voel dan weten ook alleen de mensen die dat moeten weten het en voor de rest kan ik aardig toneel spelen en jij vast ook wel

.