may-rose schreef:
0 jaar Je wordt gedoopt (er wordt water over je hoofd heen gegoten, hierbij geef je als het ware toe aan je geloof)
8 jaar Heilige communie (gemeenschap met het lichaam en bloed van christus)
13 jaar Het vormsel (Het ontvangen van de heilige geest)
het klinkt nogal vaag allemaal
Maar ik heb er zelf ook niet veel van gesnapt.Kijk, hierom heb ik al een hekel aan de kerk en de bijbehorende dingen. Ze laten je dat op zo'n jonge leeftijd doen, dat je totaal geen idee hebt wát je nou eigenlijk gelooft. Je schrijft 't zelf, 'ik heb er ook niet veel van gesnapt', maar toch doe je 't maar omdat bijvoorbeeld iedereen 't doet/ je pa/ma vinden dat je 't moet doen, maar vrijwillig is de keuze zeer zekers niet.
Zelf ben ik zo ongelofig als je maar kan denken. Ik heb bewijzen nodig, geen 'vage dingen die door herdertjes verzonnen zijn'. Sowieso, veel van de dingen die in de Bijbel staan kun je ontkrachten [zie hier een mooi stukje tekst van een ander forum:
http://www.gothic-nederland.nl/forum/index.php?topic=15580.0 ], dus dan vraag ik mijzelf al gauw af: wat is er dan wel waar van? Niet veel als je het mij vraagt.
Sowieso houdt 't geloof tegenwoordig niet veel meer in. Mensen vieren kerstmis, maar vraag maar eens aan bijv. een Amerikaan wat nou eingelijk het verhaal [!] achter Pasen/Kerstmis is. Er is zelfs een Southpark episode over gemaakt, over het geheim van het konijn.
ÃÂÂls er een God zou zijn, waarom is er dan zoveel armoede op de wereld? Waarom zijn er oorlogen, vaak op geloofsovertuigingen gebaseerd? Daar kun je dus ook al grote twijfels bij trekken.
Dus als je al deze dingen een beetje naast elkaar zet, dan is 't gewoonweg onmogelijk voor mij om in een God [maakt niet uit van welk geloof] te kunnen geloven.
[Wat ik btw erg grappig vind is dat de Grieken dachten dat de Christenen cannibalen waren. Ze dronken immers Jezus' bloed en aten zijn lichaam. Er waren nog wat dingen, maar die kan ik niet zo snel voor de geest halen. ]