Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo veel verstand heb van dit 'genre' camera's, maar je moet ook niet alles af laten hangen van de mexapixels, uiteindelijk zeggen die niet zo bar veel over wat een camera echt kan. Ik zou als ik jou was, mezelf even inlezen over wat jij wil gaan doen en wat voor functies daarvoor vereist zijn.
Ik heb even voor je opgezocht wat mijn eigen camera kost, een Canon Powershot SX100 IS. Hij heeft zeer goede reviews en ook ik zal hem je zonder twijfel aanraden. Hij is ideaal voor een beginner, maar heeft ook genoeg functies om je mee te vermaken als je beter wordt. Hij heeft een goede lens, maakt scherpe filmpjes en een prima microfoon.
Ik heb de precieze prijs niet kunnen vinden, maar hij zit rond de 180/200 euro. Veel meer zou ik als ik jou was ook nog niet uitgeven aan een camera. Voor camera's gaat het zeker 'hoe duurder, hoe beter' niet op. Voordat je een camera koopt zou ik echter wel even naar een fotospeciaalzaak gaan en de camera even in je handen houden om et kijken of het iets voor je is, en als dat zo is hem zo goedkoop mogelijk zoeken op internet, vaak scheelt dit erg veel geld.

Canon powershot SX100 IS. Als deze je nog niet 'luxe' genoeg is raad ik je toch echt aan om wat uit te zoeken over de powershot serie van Canon of de Cybershot serie van Sony, dit staan bekend als goede en makkelijk hanteerbare camera's.