Het is 09 feb 2012 02:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 316 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: verhaal: Perfect verbroken
BerichtGeplaatst: 16 jul 2009 19:45 
Special member

Kars. Stuk ?

Hij had ernaar toe gewild, samen met Suze. Waarschijnlijk had hij zich niet groot kunnen houden, maar het was beter geweest. Dan wist zij het ook. Ze wist nu van niks, en hij vond het vreemd dat ze nog niet had gevraagd. Maar toch was hij er ook wel blij mee. Hij wou het niet nog een keer vertellen, en hij wou ook niet zijn zwakke kant laten zien. Jongens hoorden sterk te zijn en niet te janken. Nijdig ramde Kars een paar akkoorden op zijn elektrische gitaar. Waarom lukte het hem nou nooit? Waarom gingen dingen die hij had gepland altijd op het laatste moment weer fout? Waarom was hij naar het bos gegaan, en niet naar de plek waar hij heen had gewild? Hij zuchtte. Het was niet anders. Zijn hart wou erheen, maar zijn hoofd niet. Misschien eerst een keer alleen. Dan kon hij zich voorbereiden als de volgende keer iemand mee zou gaan. Beneden sloeg een deur dicht. Kars zette zijn gitaar aan de kant, en liep naar beneden op zijn vader te begroeten.

[b]SUZE

Lachend keek Suze Kars aan. Achterstevoren zaten de twee te kletsen. Naast Suze zat Joy, en op de stoel naast Kars zette net Youssef zijn tas neer. Davy zat vooraan, hij mocht geen eigen plek meer kiezen nadat hij een keer uit het raam was geklommen onder de Franse les van mevrouw de Koning. Kars en Suze waren net hun boswandeling aan het bepraten, toen Danique de klas binnen kwam wandelen.
‘Hi mensen!’, riep ze, toen ze Kars zat zitten. Ze gooide een verwaande blik in Suze’s richting, en liep naar Kars toe om hem te begroeten. Kars draaide zich, duidelijk met tegenzin, naar haar toe om zijn knuffel in ontvangst te nemen. Danique schoof Youssef en zijn stoel met een harde duw naar voren, zodat zij er langs kon lopen. Toen ging ze bij Kars op schoot zitten, net zodat Suze uit het zicht van Kars was. Het lachende gezicht van Suze veranderde in een pijnlijke glimlach, die ze met zoveel mogelijk glans naar Danique probeerde te gooien. Maar die keek haar hooghartig aan en draaide zich om naar Kars. Suze zuchtte zachtjes, en keek naar Joy. Die hing wat levenloos over haar tafel, en keek met droevige ogen naar het schrift dat voor haar lag. Suze legde haar armen in een kommetje op tafel en ging naast haar vriendin liggen.
‘Is er wat, vrolijkheidje?’ fluisterde ze zachtjes, terwijl ze zachtjes met haar vingertoppen over de onderarm van Joy streek. Die zuchtte, en opende haar mond om iets te zeggen, maar het zwijgen overheerste. Suze keek in de groene ogen van Joy. Die leken iets te willen zeggen, maar Suze begreep het niet.
‘Hee, als er iets is, moet je het gewoon zeggen, hoor! Straks ga ik denken dat het aan mij ligt!’
Joy glimlachte en zei toen met een zachte stem: ‘Het heeft echt niks met jou te maken, echt niet.’
Suze moest ook glimlachen. ‘Weet je dat heel zeker? Want ik heb al vaak zat ruzie met mijn ouders gehad, en ik heb zelfs een keer gevochten met mijn oude buurjongen. Ja, dat had je niet van mij verwacht, hé!’ zei ze lachend, toen ze Joy verbaasd zag kijken. Toen schudde Joy haar hoofd, en zei heel zachtjes, zodat alleen Suze het kon horen: ‘Ik vertel het wel als we even met z’n tweeën zijn. Ik heb niet zoveel zin dat hun het ook weten,’ zei ze, terwijl ze een klein gebaar naar achteren maakte. Suze keek even om, en zag dat Danique, Kars en Youssef in een hevige discussie verward zaten. Suze draaide zich weer terug naar Joy, en net toen ze wou zeggen dat het goed was, kwam de sectordirecteur binnen.
‘Jongeren, jongeren!’ zei hij, terwijl hij in zijn handen klapte. Toen niemand echt reageerde, sloeg hij met zijn hand eenmaal heel hard op de tafel. Iedereen keek verbaasd zijn richting op, en was inderdaad stil.
‘Zo,’ zei de directeur tevreden, ‘ik heb nieuws waar jullie vast wel blij mee zijn.’ Geroezemoes stak op, maar toen de man zijn hand omhoog deed, keek iedereen verwachtingsvol naar de hand. De man liet hem weer zakken, en vertelde verder.
‘Zoals jullie misschien weten gaan we met elke vierde klas een weekje naar Parijs. Zo ook met deze klas. En jullie weten waarschijnlijk ook wel dat we al over 2 weken vertrekken. Ik heb zojuist de nodige informatie op het prikbord opgehangen, dus of jullie straks daar even willen kijken. Verder wil ik ook even vertellen dat mevrouw de Koning niet aanwezig is, dus dat jullie een tussenuur hebben.’ Gejuich steeg op, en mensen gingen staan om hun tassen weer in te pakken en naar buiten te gaan. Suze keek Joy aan, en die gebaarde met haar ogen dat ze even naar de wc gingen. Suze pakte snel haar spullen bij elkaar en liep toen achter Joy aan. Toen ze in de wc aankwamen ging Joy in het venster van het raam zitten dat in de meisjes wc zat. Suze keek Joy met grote ogen aan. Die schraapte haar keel.
‘Kijk.. Het zit een beetje zo..’ Opeens begon Joy te huilen. Suze keek haar geschrokken aan en sprong van het venster, en sloeg een arm om haar heen.
‘Ach meid, kijk nou, je zit er heel erg mee! Weet je, je hoeft het niet te vertellen, maar het lucht vaak heel erg op. Rustig maar..’ Joy snikte, en hing tegen Suze aan.
‘Ik weet het, ik weet het, maar ik..’ Weer kwam er een huiluitbarsting, en terwijl Suze haar suste, en over haar rug wreef, werd Joy wat rustiger. Toen ze nog een klein beetje nasnikte, pakte Suze haar flesje uit haar tas, en gaf Joy wat te drinken. Toen Joy wat gedronken had, was ze eraan toe om te vertellen wat eraan de hand was.
‘Het is Youssef. Ik dacht dat wij nu eindelijk..’ Ze haalde diep adem. ‘Ik dacht dat wij nu eindelijk echt een ‘stel’ waren, weet je wel? Gewoon bij elkaar hoorden.’ Suze knikte.
‘Ik was zaterdag bij hem, en we gingen even het park in. Ik had al gemerkt dat, toen ik zijn hand vast wilde pakken, het leek alsof hij dat negeerde, maar ik dacht gewoon dat hij het echt niet merkte. Maar toen we daar in het park zaten, toen zei hij dat hij eigenlijk niet aan iemand vast wou zitten, en dat ik dus eigenlijk alweer verleden tijd was.’ Suze sprong ongelovig overeind.
‘Wat?! Zei hij dat jij alweer verleden tijd was?’
‘Nou ja, niet echt op die manier’ suste Joy, ‘maar daar kwam het wel op neer.’
Suze keek Joy hoofdschuddend aan. ‘En dat pikte jij?’ Joy keek haar jammerend aan.
‘Ik kon toch niet anders?’
‘Je had kunnen zeggen dat..’
‘NEE! Ik kon gewoon niet anders! Ik kon mijn mond trouwens ook niet open krijgen op dat moment. Weet jeij hoe dat voelt? Als je denkt dat je het nu hebt, en het toch weer voor je weggegooid word?’ Joy begon weer te huilen en sloeg haar handen voor haar gezicht. Suze keek haar beschaamd aan. In plaats van haar te helpen maakte ze het ook weer alleen maar erger.
‘Oh, lieve Joy, zo bedoelde ik het niet! Sorry, het spijt me, ik had naar je moeten luisteren, ik heb het niet meegemaakt, maar jij bent degene die hulp nodig heeft nu.’ Joy zuchtte tussen een snik door, en liet zich weer tegen Suze aanhangen.
‘Kom op, meid, het komt wel goed, ik weet het zeker! Want weet je, ik stond laatst bij Kars, Youssef en Davy en ze hadden het over jou en Youssef. En Youssef stond echt te stralen. Weet je wat ik denk? Ik denk dat hij inderdaad bang is om aan iemand vast te zitten, en bang is dat hij jou zou bedriegen. Ik denk dat hij jou eigenlijk gewoon wil beschermen, maar ik denk ook dat hij het helemaal niet wil, dat hij juist bij jou wil zijn. Ik weet zeker dat het goed komt, echt, want als je die blik in zijn ogen zag, dan kon je niet zeggen dat hij het niet leuk vond. Ik meen het!’, zei Suze, toen ze de grote, vragende ogen van Joy zag. Toen begonnen de groene ogen te lachen, en Joy’s mond lachte ook mee. Suze begon ook te lachen, en met de armen in elkaar gehaakt huppelden ze even later de wc’s uit.[/b]

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 jul 2009 19:53 
Blijvertje

goed stukje.
ga zo door! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jul 2009 14:07 
Global Moderator

Top :D
Klein typfoutje; Weet jeij hoe dat voelt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 jul 2009 15:49 
Te tof voor woorden

Ik wacht op meer!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jul 2009 16:01 
Special member

Stuk 12 Kars.

Nog steeds huppelend kwamen de meiden bij het prikbord te staan, waar de jongens al stonden. Davy hing verveeld tegen de tegenoverstaande muur aan, en probeerde in een raam te zien of zijn haar nog goed zat. Suze ging naast de jongens staan en probeerde te zien wat er op het informatieblad stond:

Beste vierdeklassers,

Theoretische Leerweg, HAVO of VWO, elke leerling uit de vierde klas heeft dit jaar de mogelijkheid om een weekje op kamp te gaan naar een mooie camping in de Alpen. De leiding en de organisatie hebben hun handen al vol gehad aan de voorbereidingen, maar over 2 weken is het zover, en vertrekken we om 04:30 vanaf het schoolplein met bussen naar een camping net buiten Doussard.

De spullen die jullie allemaal mee moeten nemen komen nog op dit blad te staan, wat jullie over een week allemaal in handen hebben. Wat natuurlijk al wel voor zich spreekt, is dat er geen maar dan ook geen alcoholistische dranken of drugs meekomen naar het kamp!
Wel willen we jullie vragen om het geld van de reis en het verblijf in en naar Parijs alvast in te leveren. Dit bedraagt 80 euro per persoon. Het 2e kind dat per gezin meegaat betaald 10 euro minder, dus 70 euro. Het 3e kind betaald 60 euro, etc.

Wij hopen allemaal op een geweldig kamp, en jullie inzet en goede humeur hebben wij wel nodig!

Verdere informatie is in aantocht.

Enthousiast vloog Suze naar Joy, die een beetje afgelegen stond van de jongens, want Youssef stond er ook bij. Suze zag dat Joy naar Youssef stond te staren. Om haar aandacht ergens anders op te vestigen sleurde ze Joy mee naar Davy, die zijn hoofd tegen de muur aangelegd had en deed alsof hij in een diepe winterslaap was. Suze gaf hem een duw, en zei lachend tegen hem: ‘Als jij nog dames wil scoren, kan je dat beter niet op deze zeer ‘charmante’ manier doen!’ Terwijl ze het woord charmant uitsprak, maakte ze met haar wijs en middelvinger twee paar hoge komma’s in de lucht. Joy lachte mee, maar niet van harte. Suze zag het, maar probeerde er geen aandacht aan te besteden. Ze hoopte dat het op het kamp weer goed zou komen tussen Youssef en Joy. Het kon gewoon niet anders dan dat Youssef inderdaad bang was om aan iemand vast te zitten. Als je zag hoe hij naar Joy keek, en hoe hij de groep stralend had rondgekeken toen de rest van de jongens grapjes over hen maakten. Dat kon niet anders!
‘Jongens, hebben jullie het gezien? We gaan naar de Alpen!’ probeerde Suze een gesprek op te zetten voor Davy en Joy. Enthousiast begonnen Davy en Joy al plannen te maken, en toen zij in een hevig gesprek waren, waar Suze soms om moest lachen, en wat dingen toevoegde, werden Suze’s ogen toch steeds naar Kars toegetrokken. Zijn bruine haren zaten weer perfect, en zijn blauwe ogen waren met een serieuze blik op de bruine van Danique gericht. Zo te zien was het een behoorlijk serieus gesprek, aangezien Danique’s perfect geëpileerde wenkbrauwen omhoogschoten als Kars een antwoord gaf. Daarna bewogen ze naar onder, en met een, zoals Joy dat zou noemen, ‘Paris Hilton-blik’, keek ze Kars aan en ging hun conversatie verder. Plotseling draaide Kars zich om, en liep zonder iets te zeggen weg van Danique, naar Davy. Die zag Kars al aankomen en riep:
‘Hee mattie! Kom even hier kletsen, man, Danique heeft nog tijd zat!’ Met een boze blik keek Danique Davy aan, en liep met grote passen richting de aula.
‘Wow gast, wat was dat?’ Davy keek Kars met grote ogen aan, en vroeg waarom Danique zo pissed off reageerde. Kars keek nors in zijn richting en zei toen:
‘Ach, hou je d’r buiten!’ Direct daarna veranderde de uitdrukking op zijn gezicht en zei meteen: ‘Sorry, ik moet me niet op jullie afreageren. Danique houd zich met dingen bezig die haar helemaal niks aan gaan.’
Davy knipoogde naar hem, en knikte toen in de richting van het formulier dat aan het prikbord hing. ‘Jullie gaan en mogen toch wel allemaal mee, hé? Zonder jullie is er niks an!’
Joy begon te lachen. ‘Ja, wat zou je zonder ons moeten, hé?’ Davy lachte schaapachtig, en schreeuwde toen naar Youssef, die met een paar meiden uit de 2e klas stond te praten. Toen Joy hem zag staan, gleed de lach van haar gezicht, en keek ze een beetje jaloers naar Patty en Naomi, die giechelden en probeerden indruk te maken op Youssef. Suze kneep even in de hand van Joy, en toen Joy haar kant op keek, voelde Suze hoe Joy zich nu voelde. Kars liep naar Suze toe, en knipoogde even naar haar.
‘Hee’, zei hij, met een warme glimlach.
‘Hoi,’ zei Suze terug, met een even warme glimlach, ‘hoe is het met Puck?’ Kars lachte hardop, en zei: ‘Ik wou het net met jou over hetzelfde hebben. Het gaat goed, hij heeft geen pijn meer volgens mij. Maar ik wou dat je nog even meeging vanmiddag, even kijken.’ Terwijl hij dat zei, leek het alsof zijn ogen zenuwachtig naar Danique schoten.
Suze haalde haar schouders op. Toen zei ze schoorvoetend: ‘Ik weet niet of Danique het er wel mee eens is.’
Kars keek een beetje geïrriteerd naar de plek waar Danique net stond.
‘Het maakt me helemaal niks uit wat Danique ervan vind. Als ik van haar niet met bepaalde mensen om mag gaan, dan is het zo afgelopen tussen ons!’
Een beetje geschokt keek Suze hem aan. Dat meende hij toch niet? Suze’s hersens draaiden overuren. Dan was het haar schuld als het uit zou gaan! Ze zou Danique op haar dak krijgen en.. Ze schudde haar hoofd. Dat moest niet gebeuren. Glimlachend keek ze naar Kars, en vertelde hem dat ze vanmiddag al met Joy naar de stad zou gaan.
‘Jammer’, zei Kars, terwijl hij probeerde de teleurstelling van zijn gezicht te houden.
Suze knikte een beetje, en draaide zich toen weer om naar Joy. Die keek naar Davy en Youssef, die wilde plannen hadden voor het kamp.
‘Hé Kars, jij neemt ook even wat bier mee! Als we nou met z’n drieën 3 kratjes mee proberen te nemen, en de meiden nemen nog wat.. Gast! Wat is er, man?’ Davy liep snel achter Kars aan, die was weggelopen. Een beetje schuldig keek Suze hen na. Waarom moest ze nou weer zo bot doen? Deed ze wel bot? Ze wist het niet meer. Ze trok Joy aan haar arm, en gebaarde dat ze haar iets wou vertellen. Joy liep langzaam mee. Toen ze bij de ‘stille aula’ aangekomen waren, een aula waar het stil moest zijn voor mensen die tijdens de pauze nog wouden leren, pakte Suze twee stoelen waar ze op konden zitten.
‘Joy, weet je nog dat je een keer vroeg of ik iemand leuk vond?’
Joy knikte, en ze keek Suze opeens lachend aan.
‘Dat is ook zo, dat moet je nog steeds vertellen! Ik had het toen te druk met Youssef.’ Toen ze de laatste zin uitsprak, gleed de glimlach weer van haar gezicht, en Suze kreeg het gevoel dat ze zo weer in tranen uit kon barsten. Suze pakte Joys handen en begon haar verhaal.
‘Misschien is het je nog niet opgevallen, maar.. Weet je wel hoe mooi de ogen van Kars zijn?’
Joys ogen werden groot, heel groot.
‘Nee,’ fluisterde ze, ‘nee, je bent verliefd op.. op Kars?’ Suze maakte een weifelend gebaar met haar handen, maar beet op haar lip.
‘Ik weet niet of ik verliefd ben, maar ik weet wel dat ik hem leuk vind. En weet je wat..’
‘Nou?’ drong Joy aan.
‘Ik weet niet of ik dat kan vertellen..’
‘Gaat Kars vreemd met jou?’ zei Joy, terwijl haar ogen nog groter werden dan ze al waren.
‘Nee joh! Ben je gek, dat zou ik zelf ook nooit toelaten, dat weet je best.’ Joy knikte, en gaf toe dat dat zo was.
‘Wat is er dan?’ vroeg ze nieuwsgierig.
‘Je moet beloven dat je het écht, aan niemand verteld!’
Joy gooide haar handen in de lucht. ‘Je weet zelluf!’
Suze lachte en kneep even in Joys handen. ‘Dezelfde dag dat jij mij vroeg of ik iemand leuk vond, en jij naar Youssef ging, kwam Kars naar mij toe. We hadden even gekletst, en toen vertelde hij opeens dat hij mij vanaf de eerste dag dat ik hier was, hij mij niet uit zijn hoofd kon krijgen. Toen ik een paar weken of dagen, weet ik veel, bij hem was, kwam Danique aanfietsten toen ik net weg wou gaan, en toen zij haar fiets op slot zetten, gaf hij mij een kus op mijn wang.’ Terwijl Suze dat allemaal vertelde voelde ze zich opeens schuldig worden. Dit had ze niet moeten vertellen. Joy was te vertrouwen, natuurlijk. Maar..
‘Nee, dat meen je niet!’ Geschokt keek Joy haar aan.
‘Het is leuk voor je, ik weet.. Wow. Ik weet even niet wat ik moet zeggen hoor. Even wachten.’ Het bleef een tijdje stil in de aula, maar toen begon Joy te praten.
‘Lieve lieve Suze. Je hebt wel weer de perfécte jongen uit weten te kiezen. Kars.’
Ze schudde even haar hoofd.
‘Als Danique hierachter komt..’
‘Ze komt er niet achter! Jij hebt belooft het voor je te houden, en ik en Kars zouden het heus niet tegen haar zeggen.’
Joy knikte langzaam, en wreef met haar hand over haar voorhoofd.
‘Maar, ik ben blij voor je dat je iemand leuk vind. En als hij jou ook leuk vind.. Ik bedoel.. Misschien.. Ach, ik kan even niet uit mijn woorden komen, sorry.’
Suze knikte met een pijnlijk gezicht naar Joy, die voor zich uit staarde.
‘Ik vind het trouwens wel heel lief van je dat je dit wil vertellen, want volgens mij ben je er zelf ook niet echt blij mee, of wel?’
Suze glimlachte lichtjes, en schudde haar hoofd.
Ook Joy schudde haar hoofd weer, stond op en liep de aula uit, Suze achter zich aan.
‘Nu snap ik Kars gedrag ook wel. Ik snapte al niet waarom hij zo chagrijnig en bot tegen Danique deed. Toen ik hun samen zag, dacht ik dat.. Hee, wat is er nu?’
Suze was blijven staan en had haar hand op de muur gezet, steun zoekend. De tranen stroomden over haar wangen, terwijl ze verwoed probeerde het te laten stoppen. Joy liep vlug terug, en sloeg haar armen om Suze heen.
‘Oh lieverd, jij zit er wel heel erg mee. Ik zit je een beetje op te fokken, wat ben ik ook stom!’ Suze tranen bleven stromen, en ze stopten niet. Ze liet ze maar gaan, ze wouden niet stoppen. Joys lieve woorden drongen niet door, en de gang waar ze nu stonden werd wazig, en begon te draaien. Suze liet zich op de grond zakken, en voelde dat Joy naast haar kwam zitten. De woorden drongen nog steeds niet tot haar door, maar de zachte stem van Joy bracht wel wat geruststelling in haar hoofd. Waarom moest dit haar weer overkomen? Verliefd worden op een jongen die al heel lang verkering had. En dan ook nog gebeurde het dat die jongen haar ook wel zag zitten. Suze snikte en keek naar Joys hand die op haar knie lag. Ze legde haar eigen hand erop en fluisterde schor: ‘Ik denk dat ik even alleen wil zijn. Wil je me dekken bij van Dronten?’ Joy knikte heftig, en wreef Suze nog even over haar rug.
‘Ga maar..’ leken haar ogen te zeggen. Suze glimlachte lichtjes, en stond op. Terwijl ze naar de uitgang van de school probeerde te komen, begon ze steeds harder te lopen. Uiteindelijk rende ze de school uit, en toen ze uiteindelijk stil stond, en al een heel eind gerend had, merkte ze dat het heel hard regende. Al snel hingen haar donkerblonde haren voor haar gezicht, en merkte ze dat, wanneer ze de tranen en de regen van haar wangen wou vegen, haar handen onder de zwarte vlekken zaten, en ze waarschijnlijk als een dracula rondliep. Toen ze bij het park aangekomen was, waar ze Puck hadden gevonden, liet ze zich langzaam van het hek glijden, waar ze overheen moest zien te komen. Daarna liet ze zich snikkend tegen de boom naar beneden glijden. Daar liet ze haar tranen de vrije loop.

Laatst bijgewerkt door Kirstenn. op 10 aug 2009 17:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jul 2009 16:13 
Te tof voor woorden

Nice!

Alleen, "Zonder jullie is het niks an!" klinkt wel vreemd. Zonder jullie is er niks an klinkt beter, of zonder jullie is het niks.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jul 2009 17:57 
Global Moderator

"Het 2e kind dat per gezin meegaat betaald 10 euro minder, dus 70 euro. Het 3e kind betaald 60 euro, etc."

Verder zoals gewoonlijk goooed :Y

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jul 2009 15:36 
Special member

bedankt voor de verbeteringen! : D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jul 2009 17:39 
WebGirl

Ik kan niet wachten tot het volgend stukje :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jul 2009 22:35 
Professioneel Kletstante

nice :D! Het lijkt wel een soap (a)

I am the voice in the fields when the summer’s gone
The dance of the leaves when the autumn winds blow
Now do I sleep throughout all the cold winter long
I am the force that in springtime will grow

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 aug 2009 00:07 
Newbie

ik ben nu verslaafd aan je verhalen :D
ze zijn zo goed, WE WANT MORE!!!! :D
je moet hier serieus een boek van maken! Dat word dan echt een topper ;)
super leuk! het lijkt eerst zo voorspelbaar, maar het is helemaal niet voorspelbaar! i love it <3 :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 aug 2009 17:06 
Special member

danku!
jullie reacties helpen enorm! (:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 aug 2009 18:53 
Senior Member

je verhaal is gewoon echt heeel leuk! als je helemaal klaar bent zou ik het goed op spelfouten checken en dan poging wagen bij uitgever hoor;) meer mensen moeten kunnen genieten van jouw verhaal(A)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 aug 2009 12:58 
Special member

KARS. Stuk 13

KARS

Hij had al een idee waar ze heen was. Toen van Dronten had gevraagd of iemand wist waar Suze heen was gegaan, had Joy verteld dat ze een afspraak bij de tandarts had, en dat ze van school was weggegaan. Meteen wist Kars dat dat niet waar was. Suze was een paar weken geleden al naar de tandarts geweest, en toen Kars gevraagd had of alles goed zat, had ze lachend geantwoord dat ze de het komende tijd van die enge man verlost was.
Het ging om hem. Niks tandarts. Hij had niet moeten vertellen dat hij haar zag zitten. Hij had haar nooit een kus moeten geven. Ze was er helemaal overstuur van geraakt. En hoe moest het met Danique? Kars liet zijn hoofd in zijn armen zakken. Davy zat naast hem, en porde hem tussen zijn ribben. Kars schoot overeind, en wreef met een pijnlijk gezicht over zijn borstkas.
‘Ja, wat?’
‘Jij weet waar ze heen is, hé?’
Kars keek Davy aan. ‘Waar heb jij het over, man?’
Davy keek Kars op zijn beurt aan.
‘Ik moet met je praten, gast, ik moet je echt even spreken.’
Na de les kwam Davy weer naar hem toe. Met zijn wenkbrauwen opgetrokken sleurde hij Kars mee naar een rustig plekje in de aula.
‘Ik weet wat je voelt voor Suze, hou je er nou niet buiten, het is overduidelijk.’
Kars deed zijn mond open om ertegen in te gaan, maar liet zijn hoofd toen zakken.
‘Je hebt gelijk’, fluisterde hij zachtjes, terwijl hij naar zijn tas keek, ‘ik voel wat voor haar wat ik nog nooit voor Danique heb gevoeld.’ Hij verwachte een preek van Davy, maar het bleef stil. Kars keek Davy voorzichtig aan, en die had een grote grijns op zijn gezicht.
‘Wat?’ vroeg Kars, terwijl hij weer rechtop ging zitten. ‘Nee, niet weer. Je hebt gewoon zitten bluffen, of niet?’ Davy grijnsde nog steeds, en knikte van ja. Kars sloeg een vuist in zijn handen en keek Davy wat pijnlijk aan.
Davy sloeg een hand op zijn schouder, en zei: ‘Kars, je weet wat ik altijd zeg. Je kan alles vertellen, ook al is het misschien wat raar.’
Kars knikte langzaam, en kwam toen met een schok overeind.
‘Vertel niks aan Youssef, oké? Hij heeft zo’n grote bek dat hij alles er zo weer uitlult, en ik wil niet dat Danique het weet.’
‘Ga je het Danique niet vertellen?’ Davy keek verbaasd naar Kars. ‘Dat meen je toch niet , hé?’
Kars keek hem nadenkend aan. ‘Ik moet het eigenlijk wel vertellen.’ Davy knikte een ‘zeker weten’.
‘Hoe moet ik dat doen? Je weet hoe Danique is.’ De blik van Kars was in hulpzoekend veranderd, en terwijl Davy hem peinzend aankeek, kwam Youssef naar hen toe hollen.
‘Hou je mond!’ siste Kars nog snel naar Davy. Die knikte snel, en stond toen op om Youssef te begroeten.
‘Dag mensen. Mensen. Mensen!’ Hijgend kwam Youssef tot stilstand, en zette zijn handen op zijn knieën terwijl hij op adem probeerde te komen.
‘Mensen. Wow!’ Weer leek het alsof Youssef naar adem hapte. Toen grijnsde hij, en zei zonder enige problemen met zijn ademhaling: ‘Hoi.’
Davy en Kars keken van Youssef weg, en probeerden hun lachen in te houden, maar toen barsten ze alle drie in lachen uit.
‘Mensen, ik wil jullie spreken’ zei Youssef, terwijl hij een diepe buiging maakte. Kars en Davy maakten een diepe buiging terug, en Davy antwoordde: ‘Waar kunnen wij u mee helpen, edele knecht van de knecht van de knecht van mijn knecht?’
‘Wat. Moet. Ik. Met. Joy? Jullie weten hoe ik over haar denk, en jullie weten wat ik gedaan heb, en jullie weten..’
‘Ja, ja, ja, we weten dat je spijt hebt, en we weten ook dat je haar terugwilt,’ snoerde Kars hem de mond. ‘Waarom had je dat niet eerder bedacht, Youss?’
Met een pijnlijk gezicht keek Youssef hen aan, en terwijl hij ging zitten, gooide hij zijn handen in de lucht, en zei hij: ‘Ik weet niet of ik dit jullie moet vertellen. Niemand weet het. Jullie zijn het wel waard om te weten, natuurlijk, maar het is dus.. Ik wil het helemaal niet vertellen! Oké, oké, het zit dus.. Mensen, kijk niet zo!’ Youssef gebaarde naar de andere mensen in de aula, en Kars zei rustig: ‘Als jij nou gewoon rustig doet, en rustig praat, niet zo schreeuwt, dan kijken die mensen vanzelf weer de andere kant op.’ Er verscheen een grimas op Youssefs gezicht toen hij verder vertelde.
‘Het is dus zo, dat vroeger, nou ja, vroéger.. Een paar jaar terug. Dat is ook niet waar, ik denk vorig jaar zomervakantie.. Ja, dat zal het ongeveer geweest zijn. In ieder geval, toen dus, had ik met Naomi, jullie weten wel, die 2e klasser waar ik net mee praatte.’ Terwijl hij dat zei gebaarde hij naar de plaats waar hij eerder met hen gekletst had. Davy en Kars knikten begrijpend, en gebaarden dat hij verder moest gaan.
‘Jullie weten dat dat een leuke tijd was, en als zij haar handen..’
‘Youssef! Geen details graag!’ klonk de gecommandeerde stem van Davy.
‘Oké, oké. Nou, iets dat ik jullie dus nooit verteld heb, is de reden waarom dat uit ging. Ik werd namelijk verliefd op haar beste vriendin, die Patty, ook al snap ik nu niet waarom, want ze kan arrogant zijn, joh! Als je haar..’
‘Youss!’
‘Ja, nou. Ik werd dus verliefd op Patty, en daar kwam Naomi achter. Daarom is het dus uit gegaan. En nu ben ik gewoon, tsja, hoe zeg je dat? Oké, ik weet het woord wel, maar dat klinkt zo zielig.. Nouja, ik ben gewoon báng. Bang om vast te zitten aan iemand, en om dan weer iemand pijn te doen. Nou deed het Naomi geen pijn, want een week later zat ze met Brian te zoenen op de kade van de Nijeveense Plas, maar zo is Joy niet. Ik wil haar geen pijn doen als ik bijvoorbeeld verliefd op Suze word.’ Bij die naam schoot een rilling over Kars rug, en Davy keek hem snel met een veelbetekende blik aan.
‘Daarom heb ik gezegd dat ik niet aan iemand vast wou zitten. Ik meende het niet, ik wil gewoon bij haar zijn, en jullie snappen dat gevoel ook heus wel. Ik kan wel stoer zeggen dat ze gewoon lekker is, maar..’ Met een hulpeloze blik keek hij naar Kars en Davy, die hem vriendelijk toeknikten dat ze het begrepen.
‘En nu is het gewoon dat ik haar terug wil. Maar ten eerste durf ik niks met haar te ondernemen, en ten tweede, áls ik het lef had om dat te doen, bekt zij mij net zo hard terug, dat is wat ik zou doen tenminste.’ Kars en Davy keken hem begrijpend aan. Het bleef even stil in de hoek van de aula. Toen opende Kars zijn mond: ‘Ik heb wel een idee. Wacht op het kamp. Dat is alles wat ik even kan zeggen.’ Protesterend wou Youssef zijn mond opendoen, maar toen hij het gezicht van Kars zag, deed hem dat de mond snoeren. Een paar minuten later ging de bel, en stroomden alle leerlingen richting hun lessen, terwijl Davy Kars achterhield totdat de aula bijna helemaal leeg was.
‘A) Wat is je plan? En b) Moet je niet achter Suze aan?’ Geschrokken keek Kars hem aan.
‘Shit!’ riep hij ontzet uit, ‘shit man, ik moet snel achter haar aan!’ Als een speer schoot hij naar buiten, en hoorde Davy achter zich roepen dat het oké was. Later zou hij gehoord hebben dat Danique woest was geworden toen ze hoorde dat Kars naar de dokter was. Ze wist als geen ander dat hij achter Suze aan was, die blijkbaar ook niet naar de tandarts moest.
Maar nu hield hij zich met andere dingen bezig. Suze, hij wist waar ze heen was. Naar het park, dat was zo klaar als een klontje.
Toen hij daar aangekomen was, zag hij haar fiets al in de berm liggen. Hij lag wat verscholen zodat mensen die langs kwamen fietsen hem niet konden zien, maar omdat Kars naar het hek toeliep zag hij de fiets liggen. Langzaam liep hij naar het hek toe, en bleef even stil staan om te luisteren of hij Suze hoorde. Maar hij hoorde niets. Hij trok zichzelf omhoog aan het hek en even later belandde hij aan de andere kant. Toen hij zachtjes riep dat hij het was, klonk er geen antwoord van achter de boom. Kars fronste zijn wenkbrauwen. Die fiets was toch echt van haar geweest. Hij liep om de boom heen en zag de tas van Suze liggen. Maar Suze was nergens te bekennen. Wat verbaasd keek Kars om zich heen, en probeerde te ontdekken waar Suze was. Plotseling zag hij in het hoge gras vers platgetrapte halmen liggen, en ging er regelrecht op af. Toen hij het pad afgelopen had, hoorde hij zachte muziek van achter de halmen vandaan komen. Voorzichtig duwde hij de halmen met zijn handen opzij, en zag Suze in de kleermakerszit zitten, terwijl ze heel zachtjes met de muziek meezong en een madeliefjesketting aan het maken was. Kars bleef even staan, en stapte toen naar voren. Hij zag de verbaasde blik van Suze, en zag ook dat die roodomrand waren van het huilen. Kars glimlachte toen hij haar blik zag. ‘Hai.’ Suze bleef even stil, maar toen glimlachte zij ook en begroette hem terug, terwijl ze met haar nagel een nieuw gaatje in het stengeltje van de bloem maakte. Kars liep naar haar toe en ging geruisloos naast haar zitten. Hij bleef stil, want het was nu goed tot hem doorgedrongen dat dat het beste was. Het verbaasde hem dat Suze op een hele normale toon vroeg of hij niet op school hoorde te zijn.
‘Ja, ach’ antwoordde hij vaag. Hij wist niet echt wat hij moest antwoordden, hij was altijd een beetje onhandig geweest als er iets speelde met of tussen mensen.
‘Gaat het weer een beetje?’ vroeg hij een beetje onhandig.
Toch leek het alsof Suze blij was dat hij dat vroeg.
‘Ja, ik bedoel.. Je weet helemaal niet wat er is?’ Suze keek hem vragend aan toen ze de laatste zin zei. Kars haalde zijn schouders op, en zei: ‘Ik weet ook niet wat er is, maar ik voel me zelf ook niet optimaal als jij je niet goed voelt. En dat merkte ik nog net wel.’
Suze glimlachte dankbaar, en legde de ketting van bloemetjes naast zich, en zette haar hand op de grond. Haar vingertoppen raakten die van Kars, en toen hij de elektrische schokjes weer door zijn hand voelde, trok hij in een reflex zijn hand weg. Hij schrok er nog steeds van. Bij Danique had hij dat gevoel nooit gehad. Hoe moest hij haar ooit gaan vertellen dat hij gevoelens voor Suze had? Hij had haar steeds voorgelogen dat er niks was, en hij had ook niet verwacht dat er iets was of kwam. Maar nu hij weer naast Suze zat werd de drang om haar hand te pakken en haar tegen zich aan te drukken heel erg groot. Hij moest zich inhouden met de gedachte dat hij met Danique had, en dat áls hij ooit Suze’s lichaam tegen zich aan wou voelen, hij het eerst aan Danique moest vertellen voor hij daar de toestemming voor had. Toch zette hij zijn hand vlak naast die van Suze. Leek het nou zo, of bewoog Suze’s vinger over die van hem? Tussen zijn wimpers door gluurde hij naar het gezicht van Suze, maar die staarde voor zich uit. Haar mascara zat over haar wangen, en Kars had de neiging om het er met zijn duim af te vegen, maar hij hield zich in. Weer leek het alsof Suze’s vinger langzaam over zijn duim wreef. Voorzichtig tilde Kars zijn pink op en legde die over de pink van Suze. Hij keek naar haar gezicht, maar er was geen verandering in te zien. Suze keek nog steeds voor zich uit en het leek wel alsof ze niet doorhad wat hij deed. Maar toen keek ze naar de vingers, en toen naar Kars. Een golf van een mengeling van blijdschap en verdriet viel door Kars heen. Die ogen waren echt.. Precies. Met een kleine glimlach keek ze hem aan, en keek weer voor zich. Kars slaakte een diepe, geluidloze zucht, en luisterde tevreden naar de muziek.

Laatst bijgewerkt door Kirstenn. op 10 aug 2009 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 aug 2009 13:23 
Te tof voor woorden

"dat ze het gegrepen." Moet waarschijnlijk begrepen zijn.

Vraag me wel af hoe ze met haar wijsvinger over de pink kan aaien, als ze maar 1 hand aan die kant hebben liggen toch?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 316 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur