Sorry, sorry, ik was gisteren de hele dag weg, anders had ik wel weer een stuk geplaatst ^^
En Lisa heel erg bedankt, ik werd helemaal blij van je reactie toen ik het las!

Omdat ik zo lang niet heb gepost, een langer stuk!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik deed de cape af die hij had omgedaan om mijn jurk tegen de make-up en andere chemische producten te beschermen en stond op. De jurk ruiste zachtjes en licht om mijn benen heen, hij zat als getogen. Evi en Glenn zwegen even en begonnen toen, alsof het gepland was, samen te klappen. Ik glimlachte verlegen.
“Jeetje, Thali. Je ziet er echt goed uit,” zei Evi enthousiast. “Al zeg ik het zelf.”
“Als een prinses,” bevestigde Glenn knikkend en ik moest lachen. Aleandro zal eindelijk zijn prinses zien, dacht ik nog glimlachend toen Aizo de kamer binnen kwam. Hij bleef even op een afstandje staan, glimlachte stralend en kwam met open armen op me afgelopen. In een omhelzing van veel aftershave en een wervelende jurk complimenteerde hij me.
“Echt een prachtige jurk, Aleandro heeft smaak,” zei Aizo nadat hij me los had gelaten. “Misschien moeten we hem maar aankaarten als ik weer eens een jurk moet uitkiezen.” Hij lachte hartelijk en ik glimlachte als een boer met kiespijn. Aleandro een jurk laten uitkiezen? Dat wordt een ramp, zonder overdrijven.
“Thali!” Tess en Mona kwamen grijnzend de kamer binnen. Ze zagen er allebei prachtig uit en hadden, net als ik, een jurk aan. Mona een schattige lichtroze met brede bandjes en kleine bijpassende muiltjes. Haar kroezende haar was gestijld en hing nu los tot net over haar schouders. Ze had een stralende glimlach op haar gezicht en haar ogen twinkelden opgetogen. Tess had een lange sierlijke lila jurk aan die tot haar enkels kwam, met een split erin. Ze droeg torenhoge hakken en het verbaasde mij dat ze er nog zo snel op kon lopen, want voor ik het wist waren haar armen al om me heen gewikkeld en gaf ze mij haar beroemde wurgomhelzing.
“Je ziet er echt prachtig uit,” zei ze grijnzend en ze hield me op een armlengte afstand. Ze zag er zelf ook geweldig uit in haar sierlijke jurk. Anders dan mijn sprookjesachtige jurk en accessoires, hadden ze haar heel vrouwelijk opgemaakt, volwassen. Tess leek eerder in de twintig dan zeventien.
“Anders jij wel,” antwoordde ik grijnzend. Mona pakte onze handen en trok ons mee naar de uitgang.
“We gaan,” kondigde ze aan met een koppige uitdrukking op haar fijne gezichtje. “Anders komen we te laat. Oh, en Thali,” ze hield haar hoofdje scheef. “Matthew vroeg nog naar je.”
“Is dat zo,” vroeg ik verwonderd. “Hoezo?”
“Ik kwam hem ook nog tegen,” zei Tess bedachtzaam terwijl ze via Mona mij aan haar arm meesleurde. “Hij zei tegen me dat je niet meer naar hem toe hoe hoefde te gaan, maar dat hij je op het feest wel zal zien. Hij wilde alleen zeggen dat je op je voet moest letten en op moest passen.” Ze wierp een blik op mij. “Valt het je niet op hoe beschermend hij is tegenover jou? Tegen anderen zegt hij dat soort dingen nooit, zelfs niet tegen Veronique en die twee hebben wat met elkaar.”
Het voelde alsof de grond onder mijn voeten verdween. “Hebben Matthew en Veronique iets met elkaar,” vroeg ik met een krijtwit gezicht en ik bleef abrupt staan omdat het licht in mijn hoofd werd. Mona en Tess staarden mij bezorgd aan.
“Nou, niet officieel,” zei Mona voorzichtig, met zachte stem. “Maar hier en daar wordt wel eens geroddeld over ze, omdat ze zo vaak bij elkaar zijn. Er werd ook geroddeld over Matthew en jou, door zijn vreemde gedrag, maar als er iets was tussen jullie dan zou je het ons wel verteld hebben, toch?”
Ik leunde tegen de muur aan en probeerde al die verwarrende gevoelens op orde te krijgen. “Natuurlijk zou ik het jullie verteld hebben,” zei ik, nog steeds duizelig. Veronique en Matthew. Veronique en Matthew samen lachend. Veronique en Matthew, samen, niet ik. “Maar misschien… misschien is het tijd dat ik jullie wat dingen vertel die ik tot nu toe nog niet gezegd heb,” zei ik uiteindelijk. Mona en Tess wisselden een blik en kwamen ieder aan één kant van mij staan.
“We dachten al dat er iets met je aan de hand was,” zei Tess. “We hebben een half uurtje voor we officieel bij het feest horen te zijn. Dus begin maar met vertellen,” ze glimlachte bemoedigend.
“Jullie weten toch dat ik bijna elke avond naar buiten ga,” zei ik een beetje beschaamd. “Zo genaamd om even lucht te scheppen.” Ze knikten allebei. “Ehm… ik ging niet voor de lucht in ieder geval.”
“Dat was wel duidelijk,” kwam Mona”s stemmetje naast mij. “Je deed er altijd zo vaag over, maar we besloten en maar niet te veel over door te vragen. Ik glimlachte dankbaar.
“Ja, ik weet dat ik er vaag over dit. Maar nu ik jullie toch dingen ga opbiechten kan ik beter alles vertellen.” En ik begon met mijn verhaal. Over Lucian, Aleandro, Matthew, Matthew”s zusje en het ongeluk, Veronique”s uitspraken. Alles. Het kwam er allemaal uit, in een stortvloed die ik niet kon stoppen, al had ik het gewild. Mona en Tess luisterden zonder mij ook maar één keer te onderbreken. Af en toe knikten ze of trokken ze een gezicht, maar geen geluid kwam er aan te pas. Uiteindelijk, nadat ik alles uit de doeken had gedaan, viel ik stil. Het eerste wat ze deden was me een dikke knuffel geven en daarna weer meetrekken. Met een verhoogd tempo.
“Jij, Matthew en Aleandro ook,” zei Mona hoofdschuddend. “Heb je het dan niet door?”
“Wat heb ik niet door,” vroeg ik verward en een beetje hijgend omdat ze steeds harder gingen lopen.
“Aleandro vind je leuk, heel leuk –op wat voor manier precies weet ik niet, maar ik heb wel een vermoeden- en Matthew… Matthew gééft om je, op een diepere manier dan ik eerder heb gezien. Hij houd denk ik van je,” antwoordde Tess voor Mona.
“Op een broederlijke manier, ik weet het,” zei ik, een beetje neergeslagen.
“Nee, niet alleen zo,” zei Mona en ik draaide verbaasd mijn hoofd haar kant op. “Hij vind je leuk om wie jij bent, niet alleen om zijn zusje, hij beseft het alleen niet.”
“Precies,” knikte Tess bevestigend. “En nu moeten we gaan rennen, want de auto naar het feest vertrekt over ongeveer twee minuten en dat halen we niet in zo”n tempo.”
“Hoe bedoel je we moeten rennen,” hijgde ik buiten adem en zwalkend op mijn hakken. “Dat doen we toch al?”
“Nee, dit is snelwandelen, ik bedoel écht hardlopen,” zei Tess en ze spurtte ervandoor met Mona aan haar arm en mij erachteraan.