En weer een stukje!

-------------------------------------
Een half uurtje later had ik de afwas gedaan en was de was gedraaid. De woonkamer kon ermee door, maar er kwam toch niemand, dus niemand moest klagen. Mijn moeder was inmiddels thuis en zat naast me op de bank televisie te kijken. Ik leerde uit mijn boek terwijl ik stiekeme blikken wierp op het televisie scherm. Op tijd leren voor een toets was nooit mijn sterkste kant geweest. Ach, het was toch pas over drie dagen. Nonchalant legde ik het boek op tafel en kroop langzaam weer terug op mijn plaats.
‘Moet jij niet leren?’ vroeg mijn moeder terwijl ze veel betekent naar mijn leerboek keek.
Ah, nee. Betrapt.
‘Ik ken het al,’ antwoordde ik schijnheilig. ‘Morgen herhaal ik het wel even.’
Mijn moeder keek me even doordringend aan en besloot toen dat ik verantwoordelijk genoeg was om goede cijfers te halen. Misschien dacht ze dat niet helemaal precies, maar ik weet zeker dat ik er dicht bij in de buurt kwam. Ik ben ook best verantwoordelijk. Echt, zonder overdrijven. Het komt er alleen niet altijd even goed uit.
‘Thalia!’ Kynan was net de trap af gestruikeld en kwam in een slippende beweging voor mij tot stilstand. ‘Je moet me helpen!’
‘Wat is er aan de hand, Kynan?’ mijn moeder keek verbaasd zijn kant op.
‘Morgen…’ Kon Kynan alleen maar uitbrengen.
‘Morgen?’ Ik fronste niet begrijpend mijn wenkbrauwen.
‘Ik. Morgen. Al. Dansen.’
Ik bleef even stil terwijl ik de informatie tot me door liet dringen.
‘Morgen!’ Met een sprong stond ik overeind en tuurde naar het grauwe gezicht van mijn broertje. ‘Mórgen?’
‘Ja, morgen.’
‘Kynan, Thalia, wat is hier aan de hand?’ Mijn moeder kwam overeind en keek ons aan, met een uitdrukking van onbegrip op haar gezicht geplakt.
‘Kynan gaat morgen optreden,’ antwoordde ik automatisch.
‘Hoe bedoelt ze optreden?’ richtte ze tot mijn broertje.
‘We hebben een nieuwe actie op school,’ zei Kynan een beetje schuchter. ‘Met echte beroemdheden enzo... ik, Tim en Natasha doen mee aan de talentenjacht.’
‘Wacht eens,’ het begon haar te dagen. ‘Bedoel je dat je gaat dansen?’
Ik schoot tegen wil en dank in de lach om de overrompelde uitdrukking van mijn moeder en het beschamende gezicht van mijn broertje. Dit was hilarisch, echt ge- een half wanhopige, half dodelijke blik van Kynan maakte duidelijk dat ik me moest gedragen. Juist, verantwoordelijkheid. Ik snap het. Maar zelfs mijn moeder kon het niet laten even te grinniken. ‘Kynan, lieverd. Is dit wel zo’n goed idee?’ vroeg ze.
‘Ik moet,’ zei Kynan koppig. ‘Ik heb het Natasha beloofd.’ Hij kleurde een beetje.
‘Ooh, ik snap het,’ zei ik grijnzend. ‘Wie is die Natasha?’
‘Dat gaat je niks aan,’ antwoordde Kynan gepikeerd.
‘Thalia, plaag je broer niet zo,’ zei mijn moeder met een blik op mij, ze glimlachte ten teken dat ze niet boos was. ‘Als hij wil dansen, dan mag hij dat zelf beslissen. Alleen als het niet lukt geeft het ook niet, lieverd,’ voegde ze eraan toe. ‘Je hoeft dit niet te doen als je niet wilt. Ik hoorde net dat je morgen al moet optreden, waarom ineens zo snel?’
‘Natasha zegt dat als we eerder optreden we een betere kans op slagen hebben, omdat ze meteen al zeggen of je door bent naar de volgende ronde. Als iedereen al is geweest zijn er misschien niet zo veel plaatsen meer en zeggen ze niet zo snel dat je door bent,’ zei hij, nog een tintje roder.
‘Weet je zeker dat je dit wilt doen?’ vroeg mijn moeder, een tikkeltje bezorgd nu. Zij was ook niet vergeten hoe Kynans danskunsten waren geweest. Maar anders dan bij mij, gaf Kynan háár niet de schuld ervan. Het is niet eerlijk.
‘Ja, ik weet het zeker,’ mompelde Kynan. ‘Thalia... ?’
Ik snapte de boodschap en zuchtte nog eens overdreven voor het dramatische effect. ‘Kom op, snotneus,’ zei ik terwijl ik hem een fikse klap op zijn rug gaf -je weet wel, net zoals mannen onder elkaar doen. Niet dat ik een man ben. ‘Laten we eens flink gaan shaken.’
Kynan bleef verdwaasd staan -bijna ongelovig, als ik niet zo’n stralend humeur had gehad zou ik het wel eens als een belediging kunnen opvatten- en daarom trok ik hem maar mee naar boven. Mijn moeder wenste ons nog succes met het dansen. Dat zouden we nodig hebben.