Het is 18 mei 2012 10:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eetstoornis, of niet?
BerichtGeplaatst: 28 jan 2012 17:31 
Trouwe Member

Heeii.

Ik had een vraagje ...

Ik vroeg me af of ik een eetstoornis heb of of ik wel gezond ben.

Mijn BMI is 16, wat ongeveer 1 punt hoger is dan wanneer je een eetstoornis hebt. Ik ben de middelste in ons gezin en ben altijd al de dunste/lichtste geweest. Ik sport veel, ik fiets elke dag in totaal 28KM om op school te komen en ik voetbal ook 2 à 3 keer in de week als ik niet een Winterstop heb. Ik neem meestal slechts één of twee scheppen aardappelen, waardoor ik misschien op één of twee aardappelen kom. Ik eet niet veel groente, misschien ook één of twee scheppen, en meestal met een lekker stuk vlees erbij. Daarna gewoon een toetje vla. Op school als ik tot drie uur op school zit eet ik vier stukken brood en een koekje, maar daarna heb ik meestal nog steeds honger.

Ik ben 45 KG ( ik val bijna nooit iets af maar kom ook nooit veel bij. ) en 1.63 meter. Ik ben veertien jaar ...

Eet ik eigenlijk wel gezond? Want ik heb wel vaak honger en iedereen zegt dat ik moet aankomen en dat ik te licht ben.

Profiel  

Berichttitel: Re: Eetstoornis, of niet?
BerichtGeplaatst: 28 jan 2012 17:35 
WebGirl

Als je honger hebt, moet je naar je lichaam luisteren en eten waar je trek in hebt. Dat er wat kilotjes bijkomen kan niet kwaad, je sport het zo te horen er toch wel weer af.

Dus maak je niet zoveel zorgen om wat je eet. Je kan het vet wel gebruiken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2012 17:43 
Trouwe Member

Dat begrijp ik. Maar opzich heb ik best wel wat vet, vooral mijn kont en mijn billen ( benen boven mijn knieën ) hebben aardig wat vet. 't is soms zo als ik om 4 uur thuis kom ( ik doe er 's zomers drie kwartier over om thuis te komen en 's winters een uur tot anderhalf uur ) en ik kijk bij onze kippen dat ik dan nog wat hard na-adem van het fietsen dat bij elke keer als ik uitadem mijn maag begint te knorren.

Maar is het ook zo dat ik misschien te weinig groente eet? Ik lust namelijk veel groenten niet, maar bij mij gaat er wel altijd lekker een stukje fruit in als ik er zin in heb.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2012 18:03 
Koningin Klets

Je eet wel wat weinig groente. Veel groente kun je lekker maken door ze minder lang of in kruiden boullion te koken. En ik ben nogal tegen dagelijks vlees eten (kijk maar eens op de site van een stichting als wakker dier, dan snap je waarom, sterker nog: dan stap je gelijk over naar de tofuburger).
En ontbijt je wel?
En als je honger hebt mag je best wat eten. Zeker met jouw gewicht, om een goed BMI te hebben mag je absoluut niet afvallen in ieder geval. Het minimale gewicht van een meisje van 14 met een lengte van 1,63 is namelijk 45,2 kg, en namate je ouder wordt dan wordt de ondergrens ook lager dus je zult echt meer moeten eten om niet te licht te worden :).

Omdat het zo vaak verkeerd wordt geschreven: het is SOWIESO en niet anders.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2012 18:15 
Trouwe Member

Het is zo dat mijn moeder de groenten altijd op dezelfde manier klaarmaakt en we eten ook bijna elke week hetzelfde groente, ik kan 't zo allemaal opnoemen.. Ik eet weinig groente maar ben bv. ook weer gek op pasta's, en daar zitten vooral koolhydraten in, die ik veel gebruik omdat ik veel sport. Ik ontbeet vorig jaar niet veel, ik krijg 's morgens geen droog brood naar binnen maar sinds kort koopt mijn moeder cruesli voor mij, wat ik superlekker vind en dus ook elke morgen eet.

Ik val ook helemaal niet af, ik loop al bijna twee jaar met hetzelfde gewicht rond, maar ik kom zelden wat kilo's bij. Maar als ik zo rondkijk in mijn klas, zijn daar heel veel meisjes die ongeveer hetzelfde postuur hebben als mij, alleen zijn zij een half jaartje jonger.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2012 18:26 
Koningin Klets

Ways2MakeHappy schreef:
Het is zo dat mijn moeder de groenten altijd op dezelfde manier klaarmaakt en we eten ook bijna elke week hetzelfde groente, ik kan 't zo allemaal opnoemen.. Ik eet weinig groente maar ben bv. ook weer gek op pasta's, en daar zitten vooral koolhydraten in, die ik veel gebruik omdat ik veel sport. Ik ontbeet vorig jaar niet veel, ik krijg 's morgens geen droog brood naar binnen maar sinds kort koopt mijn moeder cruesli voor mij, wat ik superlekker vind en dus ook elke morgen eet.

Ik val ook helemaal niet af, ik loop al bijna twee jaar met hetzelfde gewicht rond, maar ik kom zelden wat kilo's bij. Maar als ik zo rondkijk in mijn klas, zijn daar heel veel meisjes die ongeveer hetzelfde postuur hebben als mij, alleen zijn zij een half jaartje jonger.

Vraag eens of je moeder op een andere manier kan gaan koken en ook eens andere dingen op het programma kan zetten. Verandering van spijs doet eten zeggen ze wel eens. Tenminste, ik kan me voorstellen dat als je iedere week steeds weer hetzelfde snijboontje en worteltje ziet dat die na een tijdje je neus uit komen. Desnoods schaf je een kookboek aan en zet je op die manier je moeder op andere gedachten :p.

Ik laat even mijn eigen ervaring doorschemeren ;).
Mijn moeder kookt worteltjes altijd in suiker, ik at ze een keer bij iemand die het met zout doet en toen hield ik het maar net binnen (terwijl ik wortels altijd heel lekker vind). En vroeger kookte mijn moeder brocoli maar af en toe omdat we het niet zo heel lekker vonden, maar toen zei ik voor de gein 'kook het eens in mijn boullion' en toen smaakte het ineens lekker. Net zoals dat je spruitjes en doperwten niet te lang moet koken want dan smaakt het nergens meer naar. Dus soms hoef je maar een klein dingetje te veranderen om jezelf aan de groenten te krijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2012 18:38 
Trouwe Member

Zoals iedereen al zegt, je hoeft niet minder te gaan eten. Maar ja ik ben zelf ook zo ik ben zelfs nog iets langer en 15 jaar, maar weeg ook ongeveer 45 kilo, mijn BMI zal ook wel niet goed zijn. Maar ik eet gewoon goed. Sommige mensen komen gewoon niet veel aan.
Maar als je honger hebt zal ik vooral niet afwachten en gewoon wat gaan eten, je mag namelijk best wat aankomen! En je kan best de tips van vitani volgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2012 19:04 
Trouwe Member

Dat klopt, ik heb wel een hele goede spijsvertering. En wat Vitani inderdaad zegt, misschien zou het eens wat leuk zijn dat ze gaat afwisselen. Aardappelen eet ik dus zowat al niet meer als ze alleen zo uit het water komen omdat we vier dagen van de week aardappelen eten. Meestal eten we ook sla, groene boontjes, brocolli etc.

Ik zal eens vragen of we eens wat vaker kunnen variëren etc.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2012 20:06 
Koningin Klets

Ways2MakeHappy schreef:
Dat klopt, ik heb wel een hele goede spijsvertering. En wat Vitani inderdaad zegt, misschien zou het eens wat leuk zijn dat ze gaat afwisselen. Aardappelen eet ik dus zowat al niet meer als ze alleen zo uit het water komen omdat we vier dagen van de week aardappelen eten. Meestal eten we ook sla, groene boontjes, brocolli etc.

Ik zal eens vragen of we eens wat vaker kunnen variëren etc.

Vraag inderdaad gewoon eens of ze meer variatie in de groente aan wil brengen omdat jij best meer groente wilt eten maar dat die sla en de boontjes je neus uit komen en dus ook niet echt aanmoedigen om meer groente te eten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2012 21:12 
Trouwe Member

Zal ik doen, bedankt :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2012 21:32 
Koningin Klets

Ways2MakeHappy schreef:
Zal ik doen, bedankt :D

Ik ken geen enkele moeder die tegen zulke argumenten nee zal zeggen :). Iedere moeder wilt dat haar kind gezond eet en als het kind dan zelf vraagt om ander voedsel om gezonder te kunnen eten zal ze vast geen nee zeggen. Hooguit zegt ze dat jij dan mee moet helpen met koken omdat ze even niet meer weet hoe ze andere groentes moet koken :p.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur